Tervetuloa Joensuun seudun ICT-ohjauksen blogiin! Täältä löydät ajankohtaista tietoa seudulla järjestettävistä koulutuksista sekä ICT-ohjaajien kirjoittamia kertomuksia ja kuvauksia esi- ja perusopetuksen tvt-ohjauksista.


perjantai 11. syyskuuta 2015

Pelipedagogiikka + OPS2016

Kontiolahden ampumahiihtostadionilla riitti keskiviikkona vilinää, kun Joensuun seudun OPS-prosessinohjaajat, yhteensä noin 60 opettajaa, kokoontuivat pohtimaan ja työstämään uutta opetussuunnitelmaa. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään perinteinen työskentelypäivä, sillä myös seudun ICT-ohjaajat olivat pistäneet lusikkansa soppaan päivän suunnittelussa ja toteutuksessa. OPS-työtä tehtiinkin tällä kertaa pelipedagogiikan avulla.

Kuvakaappaus Seppo-pelialustasta



ICT-ohjaajat Annu ja Jaana rakensivat Seppo-pelialustalle (aiemmin SmartFeet) OPS-aiheisen pelin, johon ammennettiin ideoita yhdessä Joensuun seudun OPS-työstä vastaavan Satun kanssa niin suomalaisista muinaisjumalista kuin Kalevalastakin. Kun pelipäivä koitti, pyöräytettiin peli käyntiin. Opettajat pelasivat peliä joukkueina ja suoritettavat tehtävät näkyivät koko ajan heidän omissa älypuhelimissaan ja tableteissaan. Suoritettavissa tehtävissä hyödynnettiin monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa: yhdellä rastilla joukkueiden piti skannata QR-koodi ja kirjoittaa ajatuksia Padlet-seinälle, toisella rastilla ottaa joukkueselfie, kolmannella tehdä ääninauhoitus… Joukkueilla oli noin kaksi tuntia aikaa pelata peli läpi. Pelaamisen aikana ICT-ohjaaja Jaana toimi ”komentokeskuksena” ja seurasi pelin etenemistä, kun taas Annun tehtävänä oli avustaa pelaajia nauhoitusrastilla.

Sää suosi pelaajia
Lounaan jälkeen opettajat pääsivät vuorostaan kokeilemaan pelin tekemistä. Jokaisen opettajan tehtävänä oli muokata aamupäivällä pelatusta pelistä omalle koululle sopiva peli. Tässä vaiheessa ICT-ohjaajilla virtasi kylmä hiki: kuinkahan tästä mahdetaan selvitä? Pienien alkukankeuksien ja neuvontatuokioiden jälkeen opettajat kuitenkin pääsivät muokkaamaan peliä ja kaikki alkoi sujua hyvin. Iltapäivään mennessä monilla oli jo valmis peli omalla koululla pelattavaksi.


Opettajt viimeistelevät pelejään kun Satu kertaa päivän aikana opittuja asioita

Oli erittäin mielenkiintoista päästä kokeilemaan mobiilipelin suunnittelua ja toteuttamista. Opin ainakin itse todella paljon pelipedagogiikasta ja ymmärrän sitä nyt aiempaa paremmin, kuten varmasti moni muukin päivään osallistunut. Lisäksi olen hyvin iloinen siitä, että opettajat innostuivat mobiilipelin pelaamisesta sekä sen rakentamisesta. Peli rohkaisi myös monia kokeilemaan uusia juttuja: esimerkiksi omalla koululla haluttiin myös kokeilla QR-koodeja ja Padlet-seinää, vaikka nämä olivat vielä hieman vieraita juttuja. Kaiken kaikkiaan siis erittäin onnistunut päivä!

Annu Schroderus
Seudullinen ICT-ohjaaja

Puitteet olivat komeat!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti