Tervetuloa Joensuun seudun ICT-ohjauksen blogiin! Täältä löydät ajankohtaista tietoa seudulla järjestettävistä koulutuksista sekä ICT-ohjaajien kirjoittamia kertomuksia ja kuvauksia esi- ja perusopetuksen tvt-ohjauksista.


maanantai 4. huhtikuuta 2016

Hyödyllisiä sovelluksia tablet-laitteille, osa 3

Suosikkisovellusten sarjamme jatkuu! Tällä kertaa esittelyssä alakoulun ohjelmointiin ja koodaukseen sopivia sovelluksia.


KODABLE
Kodablessa tehtävänäsi on ohjeistaa pyörivät karvapallot kentän läpi keräten samalla mahdollisimman paljon kolikoita. Ohjeistus tapahtuu asettamalla nuolipalikat oikeaan järjestykseen. Kentät vaikeutuvat vähitellen pelin edetessä. Kodable sopii parhaiten pienille, noin 5-8 -vuotiaille ja on ollut tänä keväänä monien eskareiden suosikki! Sovellukseen on saatavilla maksua vastaan tehtäviä, jotka sopivat myös isommille lapsille. 

Saatavilla: iOS, Android


BEE-BOT
Bee-Botit ovat pieniä keltaisia ampiaisrobotteja, jotka seikkailevat tällä kertaa omassa pelissään. Niitä ohjataan nuolinäppäimiä painelemalla. Tehtävänäsi on mm. ohjata Bee-Bot radan läpi kukan luo ja kerätä kanan munimia munia. Bee-Bot sopii parhaiten pienille, noin 5-8 -vuotiaille.

Saatavilla: iOS. Androidille on saatavilla saman valmistajan hieman vastaava sovellus Blue-Bot. Siinä sinistä robottia ohjataan nuolinäppäimillä erilaisten alustojen päällä.




LEGO MINDSTORMS FIX THE FACTORY

Tehtävänäsi on auttaa Lego Mindstormseista tuttua EV3STORM-robottia palauttamaan akut oikeille paikoilleen. Robottia ohjataan raahamalla nuolipalikat oikeaan järjestykseen. Hauska peli sopii parhaiten noin 6-10 -vuotiaille.

Saatavilla: iOS, Android





SCRATCHJR
ScratchJr on tablet-laitteilla toimiva ympäristö, jossa voi harjoitella ohjelmointia. ScratchJr:ssa ei ole valmiita tehtäviä, vaan voit itse määrätä, mitä hahmot tekevät ja millaisessa ympäristössä. Ohjelmointi tapahtuu raahamalla kuvakkeita sopivaan järjestykseen. ScratchJr on pöytäkoneella toimivan Scratchin yksinkertaisempi versio. ScratchJr sopii parhaiten noin 7-11 -vuotiaille ja sitä onkin käytetty tänä keväänä ahkerasti Joensuun seudun kouluissa.

Saatavilla: iOS, Android



TYNKER
Tynker sisältää erilaisia ongelmapelejä, joissa hahmoa pitää auttaa mm. keräämään esineitä tai selviytymään radan läpi. Ohjaus tapahtuu raahamalla järjestykseen kuvakkeita, joissa on englanninkielisiä käskysanoja. Tynker sopiikin parhaiten alakouluikäisille, jotka ymmärtävät jo hieman englantia. Punainen versio (Coding for kids) on ilmainen, sininen (Tynker for Schools) maksullinen. Erona on sisältöjen saatavuus: punaisessa osa on lukittu.

Saatavilla: iOS, Android




HOPSCOTCH
Hopscotchissa voit kokeilla oman pelin/tarinan koodaamista tai pelata muiden tekemiä pelejä. Ohjelmointi tapahtuu Tynkerin tapaan raahaamalla kuvakkeita, joissa on englanninkielisiä käskysanoja. Hopscotch sopii parhaiten hieman englantia taitaville alakouluikäisille.

Saatavilla: iOS





Ohjelmoinnin opetukseen on saatavilla runsaasti erilaisia sovelluksia, joiden vaikeustaso vaihtelee eskarista alakoulun ylemmille luokille. Edellä mainittujen lisäksi muita sovelluksia ovat mm. CargoBot, Daisy the Dino, Coding Pirates, RunMarco, Code Warriors... Lisäksi kannattaa kokeilla ScratchJr:n monipuolisempaa versiota Scratchia (vaatii PC:n) tai Code Studion tarjontaa. Kokeilemalla löydät suosikkisi. Kodablella on helppo aloittaa ja ScratchJr taipuu lähes kaikille alakouluikäisille. Ohjelmoinnin iloa!

Kaipaatko lisää sovellusvinkkejä? Lue sarjamme ensimmäinen ja toinen osa!


Annu Schroderus
Seudullinen ICT-ohjaaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti